Indledning I 2009 har Danmark tilsluttet sig De Forenede Nationers konvention om rettigheder for personer med handicap. Konventionen er en aftale mellem de lande, der er med i De Forenede Nationer, om at handicappede skal have de samme rettigheder som alle andre. De Forenede Nationer best†r af 192 lande fra hele verden. De lande, som har underskrevet FN's Handicapkonvention skal sikre, at mennesker med handicap kan stemme som alle andre, n†r der er valg. N†r der er valg, har vi mulighed for at vise, hvem vi synes der skal bestemme i Danmark. Det g›r vi ved at s‘tte kryds p† en stemmeseddel. Mange mennesker med udviklingsh‘mning stemmer ikke, n†r der er valg. Det kan der v‘re mange grunde til. Det kan v‘re, fordi stemmesedlen er sv‘r at forst†. Det kan v‘re, fordi pjecer om de politiske partier er sv‘re at l‘se og forst†. Det kan ogs† v‘re, at politik i det hele taget er sv‘rt at forst†. Det kan ogs† v‘re, at nogle mennesker med udviklingsh‘mning ikke har l‘rt om valg og politik i skolen. Men politiske beslutninger har stor indflydelse p† hverdagen og p† livet. Derfor er det et problem, hvis mange mennesker med udviklingsh‘mning ikke stemmer. Hvad handler eksempelsamlingen om? Denne eksempelsamling handler om materialer, som er lavet til mennesker med udviklingsh‘mning. Materialer kan for eksempel v‘re pjecer, hjemmesider og film. Materialerne er eksempler p†, hvordan man kan lave materialer om valg, som er nemme at l‘se og forst†. Vi har samlet materialer fra Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Irland, Skotland og New Zealand. Det har vi gjort for at vise, hvordan man kan lave materialer om valg og politik til mennesker med udviklingsh‘mning. Der findes mange flere materialer, end dem vi har indsamlet. Hvad er let forst†eligt? Vi har set p† materialer, som er letl‘ste. Det betyder, at s‘tningerne er kortere end i andre materialer. Skriften er st›rre end i andre materialer. Der er ogs† brugt billeder og tegninger. Det er ikke kun mennesker med udviklingsh‘mning, som kan have brug for letl‘ste materialer. Mennesker, som har sv‘rt ved at l‘se, eller som er ordblinde, kan have brug for letl‘ste materialer. Mennesker, som ikke taler s† godt dansk, kan ogs† have brug for letl‘ste materialer. Tips til at skrive letl‘st materiale Der findes nogle tips til, hvordan man skriver en letl‘st tekst. Disse tips er samlet i det, man kalder en guide. En guide om at lave letl‘ste materialer er en vejledning om, hvordan man kan skrive, s†dan at det man skriver er let at l‘se og forst†. ? Gennem dette link finder du en dansk guide: www.pttekst.dk ? Gennem dette link finder du en svensk guide: www.lattlast.se ? Gennem disse links finder du en engelsk guide: www.mencap.org.uk ? Gennem dette link finder du en guide fra en europ‘isk organisation for mennesker med udviklingsh‘mning: www.inclusion-europe.org Hvordan har vi set p† materialet? Vi har lavet nogle fokuspunkter for at kigge p† det letl‘ste materiale. Det betyder, at vi p† forh†nd har besluttet os for, hvad vi ville kigge efter. Vi har set p†: ? Hvem har besluttet, at materialet skulle laves? ? Hvem har betalt for, at materialet blev lavet? ? Hvem er materialet lavet til? ? Hvem har lavet materialet? ? Hvorfor materialet er lavet? ? Hvilken slags materiale er der tale om? Er det for eksempel en hjemmeside eller en pjece? ? Er materialet tilg‘ngeligt? Er der brugt billeder? Er der for eksempel en ordliste med sv‘re ord? ? Hvad handler det om? ? Hvem har brugt materialet? ? Er der nogen, der har unders›gt, om mennesker med udviklingsh‘mning har brugt materialet? Er der nogen, der har unders›gt, om mennesker med udviklingsh‘mning kunne forst† materialet? Eksemplerne Her kan du se en beskrivelse af de materialer, vi har fundet. Sus og ULF i Danmark Socialt Udviklingscenter er en forening, der laver sociale projekter. I 2007 lavede Socialt Udviklingscenter et kursus om valg og demokrati for mennesker med udviklingsh‘mning. De lavede kurset sammen med Udviklingsh‘mmedes Landsforbund. De lavede en video af deltagerne p† kurset, hvor de fortalte om, hvad der kan v‘re sv‘rt for mennesker med udviklingsh‘mning i deres hverdag. Videoerne skulle sendes til politikere i Folketinget bagefter. Deltagerne skulle ogs† komme med ideer til en hjemmeside om demokrati og valg. ? Du kan finde hjemmesiden her: www.letvalg.dk ? Du finder Socialt Udviklingscenters hjemmeside her: www.sus.dk ? Du finder Udviklingsh‘mmedes Landsforbunds hjemmeside her: www.ulf.dk Landsforeningen LEV i Danmark LEV er en forening for mennesker med udviklingsh‘mning og deres familie. Andre kan ogs† v‘re med, hvis de har lyst. LEV har lavet ''Et spil om demokrati'', som er et br‘tspil om demokrati. LEV har ogs† lavet pjecerne "Demokrati - det g‘lder ogs† dig" og "Sommerudflugten". I den f›rste pjece kan man finde information om demokrati. Den anden pjece er en vejledning til, hvordan man laver et rollespil om demokrati. Her kan man l‘re, hvor vigtigt det er at lytte til andre, hvis man have indflydelse. LEV har lavet materialerne sammen med Udviklingsh‘mmedes Landsforbund. LEV har f†et st›tte fra Undervisningsministeriet og Kommissionen for De Europ‘iske F‘llesskaber til form†let. Spillet er lavet i 1998, og derfor er nogle af sp›rgsm†lene blevet for gamle. ? Du kan bestille spillet og pjecerne hos LEV: www.lev.dk TV-Glad i Danmark TV-Glad er en TV-station, der laver programmer for mennesker med udviklingsh‘mning. TV-Glad har ogs† ansat mennesker med udviklingsh‘mning, som er med til at lave tv-programmerne. I 2007 var der folketingsvalg. Derfor lavede TV-Glad nogle interview med politikere fra alle de politiske partier. Inden interviewene havde TV-Glads journalister unders›gt, om partierne ville g›re noget s‘rligt for mennesker med handicap. ? Du finder TV-Glads hjemmeside her: www.tv-glad.dk Centrum f”r l„ttl„st i Sverige Centrum f”r l„ttl„st i Sverige laver b›ger og aviser, som er letl‘ste. Centret lavede en pjece om de politiske partier i Sverige, da der var valg i 2002. De har ogs† lavet en lignende pjece, da der var valg i 2006. Man kan f† pjecerne ved at kontakte centret. ? Du finder centrets hjemmeside her: www.lattlast.se Valmyndigheten I Sverige er det Valmyndigheten, der er ansvarlig for valg og folkeafstemninger. De skal ogs† fort‘lle borgerne i Sverige, hvorn†r, hvor og hvordan man stemmer. De har lavet en hjemmeside med et link til letl‘st materiale. P† hjemmesiden kan man finde en pjece om valget i 2006. Man kan ogs† finde information om politik og valg. Her kan man ogs† finde en film om, hvad demokrati er, og hvordan man stemmer. ? Du finder hjemmesiden her: www.val.se F”reningen f”r barn, ung och vuxna med utvecklingsst”rning (FUB) i Sverige FUB er en svensk forening for mennesker med udviklingsh‘mning. I 2008 arrangerede FUB en konference om demokrati. Her diskuterede mennesker med udviklingsh‘mning, politikere og forskere emner som bolig, arbejde og medborgerskab. Konferencen blev filmet, og der er lavet et h‘fte til filmen, hvor sv‘re ord forklares. I h‘ftet kan man finde letl‘st tekst om de forskellige emner. Filmen kan bruges til undervisning. Filmen og h‘ftet skal bruges sammen. Man kan ogs† finde tips til, hvor man kan finde flere oplysninger om emnerne. Materialerne kan bestilles hos FUB. ? Du finder deres hjemmeside her: www.fub.se Norsk Forbund for Utviklingshemmede Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) er en norsk forening for mennesker med udviklingsh‘mning. NFU har lavet nogle h‘fter. Det ene h‘fte handler om kommunevalg, og det andet handler om valg til Stortinget. Stortinget svarer til det danske Folketing. I h‘fterne kan man l‘se om kommunevalg og valg til Stortinget. Man kan ogs† l‘se om, hvordan man kan v‘re med til at bestemme i Norge, n†r der er valg. Der er opgaver i h‘fterne. H‘fterne er til mennesker med udviklingsh‘mning. ? Du finder h‘fterne ved at klikke p† dette link: www.nfunorge.org ? Du kan l‘se mere om NFU her: www.nfunorge.org L„tt L„st Center i Finland L„tt L„st Center i Finland laver letl‘ste materialer. Centret har lavet to pjecer om Den Europ‘iske Union. Centret har en hjemmeside med forskellige letl‘ste materialer. ? Du finder hjemmesiden her: www.ll-center.fi